SAFARI

17 oktober 2016 - Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve, Zuid-Afrika

Hoi hoi,
Even een update tussendoor van mijn weekend. ;) Want wat heb ik gave dagen gehad!

Het begon allemaal op vrijdag. We zouden opgehaald worden om 11 uur, maar goed het is afrika met africatime dus dat werd 11.45. Met z'n zessen, waarvan 5 vrijwilligers en 1 gids, reden we richting St. Lucia dit is ongeveer 4 uurtjes rijden vanaf Durban. We kwamen aan bij een super leuk backpakkers hotel. Een echte zulu community. Een leuk klein schattig hutje met twee bedjes erin. Eerst kregen we een rondleiding. Hier spelen ze echt na hoe de zulu mensen leven en wij mochten daar heel even aan meedoen. Zo werd ik aangekleed als zulumeisje, voor ons lijken het vooral sieraden maar hier dragen ze het met niks eronder. Verder gingen we bij ieder hutje met een zuluman op de foto die iets speciaals had. Zo heb ik een speer en een schild in mn hand gehad. Na de rondleiding gingen ze allemaal voor ons optreden. Eerst een gevecht met die speren en schilden en daarna zingen en een echte zuludans laten zien. Waarbij wij aan het einde ook mee moesten dansen. Super leuk om dit te zien en alle mensen waren zo aardig. 'S avonds had onze gids heerlijke spagetthi gemaakt. Na he eten reden we nog naar het stadje van St. Lucia. Eerst maakte we een avondwandeling, over een behoorlijk eng pad. Er stonden namelijk overal borden: "warning hippo & crocodil." Wat het nog extra eng maakte was dat het pikke donker was. Maar goed ik leef gelukkig nog steeds en het was best leuk om te doen. Hierna gingen we nog een cocktail drinken bij een leuk restaurantje.

Na een wat slapeloze nacht werden we rond half 7 wakker. Ik had heel slecht geslapen omdat je echt van alles om je heen hoorde, vogels, kippen en er kwam ook ergens keiharde muziek vandaan. Maakt allemaal niet uit want vandaag zou supergaaf worden. We begonnen met een boottocht. Die ging over een rivier waar nijlpaarden en krokodillen leven. Al heel snel kwamen we de eerste nijlpaarden tegen. Die lagen lekker te dobberen in het water. Voor de rest zagen we nog heel veel meer nijlpaarden, iedere keer in grotere groepen. Helaas geen krokodillen gezien, dit komt waarschijnlijk vanwege de harde wind die er stond. Rond 10 uur reden we naar het safaripark, Hluhluwe. Langs een prachtige route kwamen we aan bij een ingang. Hier spotten we al gelijk nummer 1 van de big five: rhino oftewel de neushoorn. Na twee uurtjes rondrijden en onderweg heel veel mooi dieren te hebben gezien, zoals giraffes, zebra's, gnoes en meer neushoornen, kwamen we aan bij onze slaapplaats. Hilltop is de naam, eerst genoten van een prachtig uitzicht en daarna showde Cameron ons de kamers. Wat weer hele leuke ronde hutjes zijn. Nu gingen we even twee uurtjes pauze houden vanwege de warmte, ik denk dat het wel 32 graden was. Dit is en warm voor ons maar ook voor de dieren, die bewegen dan toch niet veel dus de kans is kleiner om ze te zien. Wij konden lekker afkoelen bij het zwembad wat echt midden in de bush ligt. Omringt door allemaal aapjes. Om 4 uur gingen we weer op gamedrive! Ons doel was eigenlijk vooral de olifanten spotten, dit schijnt namelijk best lastig te zijn. Maar wat een geluk hadden wij. Eerst zagen we er eentje in de verte maar toen we verder reden... Dat was echt prachtig! Een stuk of vijf olifanten waaronder twee kleintjes, twee vrouwtjes en een mannetje stonden eerst aan de linkerkant van de weg. Echt heel dichtbij! Later staken ze achter onze auto langs over naar de rechterkant van de weg. WAUW. Dit was echt zo mooi! Na een lange tijd olifanten kijken reden we door. Heel snel hierna zagen we buffels, ook weer heel dicht langs de weg. De stand tot hier was 3 van de 5, toch wel redelijk goed voor een dag safari. Verder reden we veel rond en zagen nog van alles, iets bijzonders was nog een uil waarvan ik de naam nu even kwijt ben. Toen we bijna aan het einde van onze drive waren zei Cameron opeens dat hij apen geluiden hoorde. Dat geluid staat voor een waarschuwing, er is gevaar op komst. Dus er moet een leeuw of luipaard in de buurt zijn zei hij. Heel rustig reden we op en neer in dat gebied. We zagen niks tot een gegeven moment. Loes en ik begonnen allebij te schreeuwen: 'wait' & 'stop'. Want iets van de weg af liep een vrouwtjes leeuw! Zo mooi ook weer om dit te kunnen zien. Rustig reden we met haar mee en we moesten ook echt heel stil zijn want anders zou de leeuw of verdwijnen of juist naar je toe komen. Na een tijdje verdween ze helaas de bush in maar wauw wat was dit weer gaaf. Zo dichtbij de auto een wilde leeuw gespot. Dit was echt onze luckyday! 'S avonds maakte Cameron voor ons een echte zuidafrikaanse braai. Dit is een soort van barbeque met allemaal lekkere dingetjes erbij. Mais, aardappeletjes maar ook pap met tomatensaus. Die pap klonk niet heel lekker maar toen ik het proefde was het heerlijk. Ook het vlees was echt afrikaans, boerenworst, het klinkt nederlands maar is toch echt afrikaans. Na het eten gingen we snel naar bed want we staan zondag om 5 uur op. Om de zonsopkomst te bekijken.

Woow wat was het vroeg, om 5 uur liepen we naar het restaurant van het kamp. Hier heb je een heel mooi uitzicht punt waar je de zon kan zien opkomen. Maar helaas waren er behoorlijk veel wolken waardoor we het begin niet goed konden zien. Maar na een kwartiertje kwam die goed door en hadden we een prachtig uitzicht. Zo mooi dat het was! Na wat foto's maken liepen we terug naar het huisje. Om 6 uur ging het park open en mochten we het kamp verlaten. Op zoek naar meer dieren! Na een tijdje rondrijden kwamen we in een gebied waar heel veel olifanten waren, heel dichtbij waren ze. Allemaal aan het eten, het waren er denk ik wel een stuk of 10. Zelfs van die schattige kleintjes liepen er tussen maar ook enorme met hele grote slachttanden. De enorme werd na een tijdje een beetje boos, hij begon met zijn oren te klapperen en kwam steeds dichterbij. Toen besloot Cameron om rustig verder te rijden en gelukkig bleef de olifant staan. Want Cameron heeft behoorlijk wat spectaculaire maar ook spannende momenten mee gemaakt met olifanten vertelde hij. Na drie uurtjes rustig rondrijden en olifanten, buffels en neushoorns gezien te hebben reden we terug naar het kamp. Hier stond een heerlijk ontbijtje op ons te wachten. Dit was in het restaurant met zulk mooi uitzicht! Om 10 uur reden we weg met weer een volgeladen auto. Opweg naar de uitgang, gelukkig is dat nog een stuk of 40 km. Dus de kans dat we nog dieren zien is behoorlijk groot. En ja hoor we kwamen giraffes tegen die zo ontzettend dichtbij waren. Ze staken zelfs voor onze auto de weg over. Veel dat het er waren, hele jonge maar ook grote die aanzienlijk ouder zijn. Na een korte stop bij een winkel, museum over hoe ze wilde dieren vangen en het eten van een heerlijk ijsje reden we verder. Gelijk toen we weg reden werden we tegen gehouden door een hele kudde olifanten. Wauw, gewoon voor de derde keer dat ze zo dichtbij waren. De gids zei ook echt dat we zo'n geluk hebben met die olifanten. Meestal spotten ze de olifanten alleen heel ver weg. But we are lucky! Om 1 uur reden we het park uit en begonnen we aan onze terug reis van 4 uur.

Dit was echt een geweldig weekend. Vier van de big 5 gespot! Alleen de luipaard niet maar dat schijnt de moeilijkste te zijn omdat die zich heel goed verstoppen en daar zijn er een stuk minder van. Zelfs Cameron zei dat de laatste keer dat hij er een zag 6 maanden geleden was. Terwijl hij bijna een keer per week in Hluhluwe komt. Dan heb ik mooi nog iets om naar te zoeken als papa, mama en pleun hier zijn! ;)

Groetjes vanuit Afrikaaaa

1. Marjon Klerkx:
    17 oktober 2016
    Wat een geweldig reis verslag Meike,dat vergeet je nooit meer, en wat gaaf dat je ouders en Pleun ook nog komen,geniet ervan
  2. Oma ak:
    17 oktober 2016
    Lieverd, wat een prachtig verhaal van jouw mooie weekend. Super schrijf je erover, ik geniet er ook zo van en krijg er ook zin in!!! Misschien krijg ik opa nog eens zo ver er ook naartoe te gaan. Vanmorgen, na de boswandeling met Lola, liet Pleun mij jouw prachtige fotoreportage zien. Geweldig gefotografeerd schat. Ik ben zo trots op je en dacht meteen aan grote posters voor aan m'n nieuwe slaapkamerwand. Gisteren hebben wij een afscheidswijntje met de buren gehouden, erg gezellig en ze vinden 't allemaal jammer dat jouw popi-grootouders weggaan. Wij vinden het leuk om naar ons nieuwe plekje te gaan. Vandaag is de vloerbedekking in de slaapkamers gelegd en de nieuwe c.v.ketel. Vrijdag beginnen wij met inpakken en dan schiet 't lekker op. Volgende week woensdag. Schatje pas goed op jezelf en ik heb weer iets verkocht, ons grote bed, opbrengst weer voor jou. Geniet en help waar 't moet met je kids.!! Kus, oma Ak.