Christmasplay, schuimparty en pannenkoeken! (the last week...)

23 december 2016 - Durban, Zuid-Afrika

Hoi hoi,

Daar zit ik dan, op Durban airport, mn laatste blog over MoP te schrijven.. Mijn 14 weken zijn nu echt voorbij.

Afgelopen weekend ben ik nog naar het strand geweest. Heerlijk dagje strand, zon en zee. En 's avonds lekker gegeten. Zondag heb ik nog geholpen met het maken van eem dans voor de oudere meiden. Dit gaan ze met kerst opvoeren.

Maandag begon de week weer, mijn laatste week. 'S ochtends was er chaticism waarbij ik de kleintjes heb geholpen. Was meer een chaos en er gebeurde niet echt iets. Na dit gingen we boodschappen doen, er zijn trouwens weer nieuwe vrijwilligers. Vier meiden, heel gezellig. Samen met Noëlle ben ik eerder terug gegaan vanaf de supermarkt omdat we heel graag mee wilden zwemmen met de oudere groep kinderen. En die vertrokken om half twee. Dit keer gingen we lopend naar het zwembad. Het was zo raar om na meer dan drie maanden de poort van MoP uit te lopen! Iedere keer werd ons verteld dat het niet veilig was maar nu mocht het. Was echt heel gek maar wel heel fijn. We hebben een heerlijk verkoelende middag gehad. Toch wel heel fijn dat we daar heen kunnen met de kindjes. Want het was toch warm maandag. 'S avonds werd er een feestje georganiseerd door mensen van buiten af. Ze kwamen eigenlijk meer eten brengen. Grote potten rijst met kip, wortelsalade en een saus. Iedereen at deze avond met elkaar bij de hal. En als toe kreeg iedereen nog een ijsje. De kindjes waren weer lekker enthausiast en druk!

Dinsdagochtend ging ik dit keer met de jongere kinderen naar de dansworkshop. Vijftien kindjes in de bus die bijna nooit van het MoP terrein afkomen. Dus bij alles wat ze zagen, onder andere het strand, was het ooooh! Eenmaal aangekomen was Minette, dezelfde dansjuf als de vorige keer, daar. Ze begonnen met het leren van een kort dansje op muziek. Daarna maakte ze het donker en zette ze een discobal aan. En ook deden ze een soort van catwalk met koprollen en radslagen. Volgensmij vonden ze het allemaal heel leuk. Ohja en deze leuke ochtend werd nog afgesloten met allemaal apen op de weg. Vonden de kindjes natuurlijk ook geweldig! Toen we terug op MoP waren zijn we met wat kinderen crafts gaan maken. Ik ging met kleintjes verven, wat waren ze blij toen ik dit vertelde. Hahah en voor het eerst luisterden ze ook nog best wel. Ze hebben allemaal kerst dingetjes gemaakt en die hangen nu in de artroom. 'S avonds was het weer filmavond. Ze keken 'Big Friendly Giant'. Op een gegeven moment waren er kindjes zo bang. Ik had er een op schoot, aan de rechterkant wilde iemand mijn hand niet meer loslaten en de jongetjes die rechts van mij zaten kwamen steeds dichterbij.

Woensdagochtend ben ik begonnen met het zoeken naar de perfecte outfits voor de christmas play. We hebben nog kroontjes en schapenoren geknutseld. Na dit gingen we 'fittings' doen met de kindjes... Pff dit was een grote chaos haha, Maria had de kleren van Josef aan. Een jongen was aan het huilen omdat die echt geen jurk aan zou doen. Maar goed, we komen er wel. 'S middags hebben we buiten wat spelletjes gedaan en om vier uur ging iedereen zingen in de kerk. Om ook weer te oefenen voor kerst. Woensdagavond kon ik eindelijk weer eens naar mijn huisje gaan sinds een lange tijd. Daar hielp ik weer met badderen en heb ik ze vermaakt door wat spelletjes te spelen. Ook had ik ze beloofd dat ik donderdagavond pannenkoeken mee zou nemen, mijn laatste avond.

Donderdag, mijn allerlaatste dag bij Mother of Peace. We begonnen met het oefenen van de christmasplay. Ben benieuwd hoe dit gaat worden want het liep nog niet echt soepel. Om 11 uur werd iedereen bij elkaar geroepen om dat de brandweer kwam. Ze kwamen gewoon voor de fun hoor. Er kwam namelijk een schuimparty. Een grote machine maakte al de schuim en daarin speelden alle kinderen. Zoveel lol hadden ze, en niet alleen zij, ook wij (de vrijwilligers). Samen met de kinderen hebben we denk ik een uur lopen dollen in het schuim. Het was een groot feest! Na de lunch ben ik begonnen met pannenkoeken bakken. Ik had heel veel nieuwschierige hulpkokjes, die maar al te graag iets wilden proeven. Het was wel echt bloedheet, met 32 graden pannenkoeken bakken... Hierna heb ik lekker buiten gezeten en wat spelletjes gedaan. Rond 5 uur werd ik geroepen door vier oudere meiden. Ze vertelden dat ze mij iets wilden geven. Heel lief hoe ze zelf een boekje hebben gemaakt met allemaal een eigen geschreven tekst. Echt de liefste dingetjes! Ga ze zo erg missen... Het voelen echt al mn nieuwe vriendinnetjes! Na heel veel knuffels ging ik met pannenkoeken en cadeautjes richting mijn huisje. Snel in bad gedaan en daarna pannenkoeken eten! Wat vonden ze het lekker, en vooral de chocopasta. ;) Ook waren ze heel erg blij met de cadeautjes. Ik wilde namelijk iets geven waar ze wel wat aan zouden hebben. Dus heb ik ze allemaal een plastic drinkfles gegeven met een leuk printje. Ook de moeder was hier erg blij mee! Verder had ik nog wat badspulletjes en chocolade voor de moeder gekocht. En ook had ik foto's uitgeprint en in een boekje geplakt. Nadat ik mijn cadeautjes had gegeven kwamen ze met al hun tekeningen en briefjes aan. Zelfs Sne, die de hele vakantie naar haar 'echte' moeder is, had een brief geschreven. Zo lief en mooi weer, dit worden echt de mooiste herhinneringen. Dat was dan mijn laatste avond bij Holy Name, 14 weken lang was dit mijn huisje waar ik bijna elke avond & ochtend heen ging. Wat ga ik jullie missen..!

Vandaag werd ik om zes uur 's ochtends opgehaald. En bracht bryon mij naar de airport. Op naar papa, mama en pleun! Off to Johannesburg! Bye bye durban!

Ik zal jullie op de hoogte houden van onze reis!

Liefs Meike

1. Moosie:
    23 december 2016
    WoW, prachtige laatste week dus en wat een liefde straalt er van je belevingen af. Ik zit met tranen zelfs... hihi! Veel plezier met pap, mam en pleun!! Xx tot snel